Volbass's blog
17-04-2016 - 15:34

Progression vs frihed i spil


En af de ting som er ret sjovt at tænke på, når man snakke gaming er, den fremgang man tvinges til at gøre i et spil for at få et eller andet, det kan være et våben i et bestemt lvl eller en ræs der skal køres før man unlocker en ny bil eller noget andet.

Tager man et kig på racing genreren, så er der jo mange måde at få fremgang i spil, fx har Gran Turismo serien jo haft det, at man skulle have nogle kørekort for at kunne deltage i visse ræs, og andre racing spil har haft det man skulle gennemføre de forskellige ræs for at åbne op for nye ræs og så videre.

Men i Gran Tursimo 5, blev der lavet lidt om på nogle ting i Gran Turismo spillene, der blev nemlig gjort det, at man frit kunne vælge om man ønskede at gennemføre kørekortene, og så blev der indført et level system, som virkelig blev en plage, for generelt havde Gt 5, færre ræs end sin forgænger, så det floppede jo totalt.

Spørgsmålet er jo bare om kørekort eller lvl er samme onde, eller om de er lige gode? For det hele handler jo lidt om hvordan man vælger at se tingene. For der er jo i alle spil, et eller andet som skal gøres før man kan unlocke noget. I Need for Speed serien har man altid skulle gennemføre løbene, nærmest efter en snor, får at unlocke flere biler, men ville spillet have været bedre hvis man selv kunne vælge alt, uden at skulle gennemføre ræs?

Ville singleplayer delen i et FPS spil, blive ødelagt af, at man kunne vælge vil del af historien man ønskede at starte med eller ønskede at spille? Når man tænker på at man jo ellers skal gennemføre mission 1 for at kunne til mission 2 og så videre.

I årti'er har man mere eller mindre hadet det man skal skulle i lvl og det hele føles bare som en stor "grind", men når man tænker på alternativet, ville det så være bedre, hvis alt var unlocket fra start, og man bare kunne vælge hvad man ville? 

Men der er jo en ganske simpel logik bag det hele, som man ikke normalt går og tænker over, når man brokker sig over, hvorfor man skal være lvl dit og dat for at unlocke dit og dat. For i teorien kunne alle spil have alt unlocked fra start også kunne man selv bare selv vælge, og gøre hvad hjertet ellers lyster, og så ville alle jo være glade, ikk?
Svaret er jo nej, for man ville jo ikke spille dem ret meget, for der var jo ingen grund til det, og hvilket formål skulle man have for at spille en historie igennem, når man selv kunne vælge, lige så snart verden var i mod en?

Det bedste racing spil, i følge mig, i nyere tid, er jo Project Cars, som bare har alt det andre racing spil ikke har, men det eneste problem pCars lider under, i hvert fald for min del, er at alt er unlocked, du kan selv vælge, hvor du vil starte hende i din racing karriere, og det fungere ikke så godt.

Det synes jeg hvert fald ikke, jeg troede det ville være så f*cking fedt, med et racing spil, som bare var pure racing, hvor man bare selv kunne vælge. Men det eneste der er sket er, at jeg sammenlangt har brugt 80 timer i alt, hvor jeg havde ca 60 timer på min gamle steam konto og jeg har brugt ca 20 timer på ps4'eren.

Jeg kan ikke forklare hvorfor jeg ikke spiller det mere, for det fortjener sgu at blive købt og spillet, for den har sgu alt det andre racing spil ikke har, en pisse god AI, som bare fungere, dog bliver den lidt for hidsig når man kommer over 50+ i styrke, men de køre som de skal. 

Så hvad er det, der gør at jeg ikke spillet det så meget? Måske er det fordi der ingen tvungen fremgang, for at unlocke, så man kan har jo intet formål med at spille det. Jeg har her ikke fundet ud af hvorfor jeg selv ikke har flere timer i det.

Jeg vil til at slutte denne blog for denne gang og bare slutte af med et spørgsmål, som du sikkert kan regne ud, når du har læst min blog :-D

Er Project Cars' friheds model, noget som ville skade mere end det gavner?
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.
PSlife Blog
Profil Statistik
  • I dag: 0 besøgende
  • Denne måned: 0 besøgende
Arkiv Kategorier
Følg PSlife her