Sethos's blog

17-03-2015 - 14:03af Sethos

Anmeldelse af Hardline Single-Player





Til at starte med vil jeg sige, anmeldelse er måske et stort ord at bruge. Det plejer typisk at betyde en lidt mere fyldig og velskrevet omgang, end hvad jeg nu vil præsentere. Dette er bare en hastigt skrevet mening omkring spillets single-player del, nu det står frisk i ens erindring.  

Battlefield Hardline er udviklet af Visceral Games, som nok mest er kendt for Dead Space serien, der har fået en masse ros. Det burde også være et tegn på, at de måske kunne være de første der skabte en god single-player del til et spil med 'Battlefield' i titlen, hvilket ikke burde være svært når man har set hvad DICE kan diske op med. 


Du spiller Nick Mendoza, en ny detektiv i styrken ... Er hvad man normalt ville skrive, når et plot skal forklares. Men det vil også betyde man har fulgt plottet med bare et lille glimt af interesse, hvilket ikke er tilfældet for mig. Historien, allerede fra starten, lugter bare af en kliché fyldt og ekstrem overfladisk gang historiefortælling. Allerede inden for den første time havde jeg zonet ud flere gange, hvor efter jeg tager mig selv i at sige "Hvem er han? Eh, det er også ligemeget". 


                                                                                     Hr. Nick Mendoza

Som spillet skrider frem, bliver man bekræftet i alle ens fordomme og ens manglende interesse. Fordi spillet er ekstremt klichéfyldt, helt ned til det generiske 'åh han var jo forræder' komplot. Beklager hvis det var en spoiler, men den burde enhver ha' lugtet på lang afstand. Karakterne er overfladiske, kedelige og intetsigende. Allerede nu blev jeg nød til at læse tilbage i min anmeldelse bare for at huske hovedpersonens navn. 

Så umiddelbart er det lidt ligsom en af de frække film, man fandt nede bagved i udlejnings butikken; plottet var ikke grunden til man lejede dem.

Okay, det var måske ikke årets overraskelse i en Battlefield titel. Men hvad så med gameplay? Er det noget værd Sethos? Ja, det er det faktisk ikke. Det skal selvfølgelige siges, der er små udspring af elementer hvor man tænker "Det var sgu meget fedt". Korte sekvenser med en intense skud-duel, hvilket Battlefield formår at gøre perfekt med dets bombastiske lydspektrum og udmærket gunplay. 


                                                                                             Et sprøjt?

Men som man altid ser i spil der følger den "cinematiske" linje, så er spillet også badet i meget non-gameplay, der ikke rigtig hører hjemme eller formår at bringe et nyt element, andet end det bare virker som en hæmmesko for spillets tempo. 

Mange mellemsekvenser hvor der skal snakkes igennem, køresekvenser fra A til B i et køretøj med den mest intetsigende styring jeg nogensinde har oplevet i et spil og en visuel topfart på omkring 19km/t. Tid bliver brugt på at rende rundt i et tomt område og lede efter spor med sin universel scanner. 

Denne universel scanner kan også bruges til at 'tagge' alle fjender, samt at se om de har en arrest warrant hvilket giver flere point, hvis man anholder dem. Hvilket også bringer mig til spillets største problem; arresteringer.

Nu bliver det måske lidt indviklet at forklarer, men vil lige gøre et forsøg for at illustrere mekaniken. 

Spillets single-player har også et rank / level system. Det består af 15 'expert levels' som hver låser nye våben, gadgets, camos og attachments op. Du får kun point for at klarer dit objective (500 point), slå folk omkuld (100 point) eller arrestere dem (250 point).

Du får intet for at skyde folk, så der 'straffer' de folk der ønsker at nå alle 15 levels i et playthrough, hvis de ikke gør tungt brug af denne intetsigende mekanik.

Så de forholdsvis få sekvenser hvor man endelig kan få ens indre skyde galning ud, render man bare rundt og trykker på en "Freeze" knap og anholder folk, hvilket er så nemt at det grænser til at være til grin. Når du så har arresteret 15 mennesker i et enkelt compound, bare ved at løbe fra person til person, så tager man sig til hovedet. 

Det ENESTE der bare er forholdsvis sjovt ved spillet er skud-dueller, eneste der holder en kørende, men selv dem prøver de at afholde en fra hvis man ønsker at få sine ting uden at gå gennem spillet flere gange.


                                                                                    Nej, du får ikke lov at flyve den.

Jeg startede med at spille på Veteran, som er den højeste sværhedsgrad du kan spille fra start. Til trods for det, følte jeg mig på intet tidspunkt udfordret eller som om jeg skulle være ekstra vågen. Ja, du dør hurtigt, men til trods for den øgede sværhedsgrad rammer dine fjender stadig elendigt det meste af tiden. Du kan vitterlig bare vade lige igennem spillet, anhold alt og alle og skyd resten med et lyddæmpet våben. 

Formåede at gennefører spillet på knap fem en halv time, hvilket ikke er en imponerende længde.

Så alt i alt en næsten forudsigelig skuffende oplevelse, dog havde jeg lidt højere forventninger til Visceral. Heldigvis er Battlefield et primært multiplayer fokuseret spil, så skuffelsen er ikke så stor endda. 


+ Godt gunplay
+ Lækker lydside
+ Har nogle rigtig flotte visuelle elementer
+ Få lysglimt under skud-dueller hvor spillet giver en form for spænding.

- Forudsigelig og uinteressant historie.
- Mange kedelige gameplay elementer, der fylder for meget
- Skidt AI
- En del animations glitches
- Spillet er alt, alt for nemt

6/10

Hvis jeg skulle ned under 6, skulle spillet være decideret ødelagt, dårligt optimeret eller til tider uspilleligt. Men det formår at holde sig over disse elementer og fejler bare på en masse andre kritiske punkter. Så 6/10 er hvor jeg lander. 
PSlife Blog
Profil Arkiv Kategorier Statistik
  • I dag: 0 besøgende
  • Denne måned: 0 besøgende