2009: Most Wanted
Inden jeg sætter mig ned for at finde 'Game of the Year 2008' tager jeg mig et grundigt kig på, hvad der kommer i år. Traditionelt set har jeg sat en liste op med mine mest ventede spil i det nye år, med en dertilhørende forklaring. 2008 var mildt sagt rigtig dårlig og det mest skuffende i et årti. Heldigvis ser 2009 noget lysere ud.Platform: PlayStation 3 Udvikler: Quantic Dreams
Quantic Dreams har måske endnu ikke nået den absolutte top med titler som Okrami og Fahrenheit, men det ændre ikke ved, at deres ambitiøse vision har store chancer for, at komme til live i år. Heavy Rain fokuserer på flere forskellige personer, der gennem 60 kapitler, skal forbi togstationer, legepladser og privathuse. Man har her valgt at bygge forholdsvist små omgivelser, der til gengæld har en uhørt detaljegrad. Tilsæt at adventure genren uden tvivl er døende, er det et pust i den rigtige retning, at udgive så stor en titel som Heavy Rain. Uden tvivl det mest ventede spil, da denne ser ud til, at sætte ny standard for grafik, animationer, design og kontrol.
Platform: PlayStation 3 Udvikler: Guerilla Games
Guerilla Games kommende first person shooter kan på første øjekast ligne et, hvilket som helst andet i genren. Men den store forskel kommer ikke blot på den grafiske side, men på gameplay siden. Spillet får allerede nu alle andre titler i denne generation til at ligne noget fra sidste generation, men når man sætter sig ned og føler vægten af ens figur og våben, skulle det give en helt anden dimension. Med et nyt class og badge baseret gameplay åbner det op for en dyb multiplayer side, der omsider går tilbage til coversystemet i førsteperson perspektiv. Killzone 2 står til at blive det bedste first person shooter spil i to generationer af konsoller.
Platform: PlayStation 3 Udvikler: Naughty Dog
Naughty Dog er navnet på kvalitet. Jeg har spillet alle spil fra dette firma siden Crash Bandicoot dagene og Jak & Daxter: The Precursor Legacy står stadig som et af de bedste platformspil i historien. Men med PlayStation 3 valgte man, at snuse til action adventure genren og det resulterede i en helt ny standard af animationer og kontrol, der et år efter Drake's Fortune endnu ikke er overgået. Denne oplevelse var "next-gen" og med fortsættelsen lover man en bedre balance mellem de forskellige elementer, en lige så stærk historie, en endnu bedre grafik og et kærkomment stealth system. Nathan Drake er tilbage for at tage alle vores hjerter med snilde.
Platform: PlayStation 3 Udvikler: Sega
Lad det være sagt med det samme. Jeg elsker asiatiske oplevelser. Det har nok noget at gøre med, at jeg er vokset op med dem ude i Asien på henholdsvis PlayStation maskinerne, Dreamcast og arkadehallerne. Jeg importerede altid de japanske spil. Med Ryu Ga Gotoku der her hjemme er kendt som Yakuza, så jeg frem til en fantastisk fortælling og historie om det japanske gangsterliv. Du blev som taget ind i et livligt miljø der bød på arkadehaller og de velkendte maskiner fra Tivoli, hvor du fisker efter bamser. I 3'eren kan du spille bowling, golf, fiske, synge karaoke og klæde damerne på. Der er i den grad lagt op til en helt fænomenal oplevelse ud over det sædvanlige.
Platform: Xbox 360 Udvikler: Remedy Studios
Det kan godt være, at Remedy har taget sig god tid til Alan Wake, og mine forventninger og glæde er da også faldet gevaldigt hvert eneste år. Men det ændre ikke ved, at det stadig er mit mest ventede spil til Xbox 360. For det første er det en hel ny IP der ligger vægt på en solid og velfortalt historie, men det er også udviklerne bag Max Payne franchisen der står for dette eventyr. Med den seneste trailer i de finske biografer lever spillet stadig i bedste velgående og stemningen ser ud til at være sat. Jeg kan slet ikke vente, selvom en udgivelse dette år, stadig ikke er sikker.